
Zeekr er rekord-effektive. Så sent som i april presenterte de seg selv med et lovende elbil-konsept, og allerede nå har de levert ut et par tusen biler av produksjonsutgaven.
Den kinesiske Geely-gruppen er en skikkelig tungvekter innen bilsektoren, og eier en rekke merker. Dette inkluderer Volvo Cars, Polestar, Lotus, Geely Auto, Lynk & Co, Geometry, London Electric Vehicle Company, Farizon Auto og Cao Cao Mobility.
001 er nå verdens første produksjonsbil som bruker to 7nm autonome kjørebrikker. Selskapet sier at den elektriske SUV-en nå kan “selvtilpasse seg autonomt” i hastigheter på opptil 130 km/t (81 mph). Den bremser automatisk opp når fotgjengere eller ikke-motorkjøretøyer nærmer seg og manøvrerer den andre veien når den oppdager en bildør som er åpen på siden av veien eller en lastebil som nærmer seg på siden.

Fra spesifikasjonene er det tydelig at Zeekr 001 er en av Geely Auto Groups avanserte elbiler: 400 kW (536 hk) kraft, 768 Nm (566 lb.-ft.) dreiemoment, 732 km (455 miles) CLTC-rekkevidde , en akselerasjonstid på 0-100 km/t (0-62 mph) på 3,8 sekunder, og en toppfart på mer enn 200 km/t (124 mph). 001 kan akselerere fra 0-100 km/t (0-62 mph) 0,3 sekunder raskere enn Porsche Taycan Cross Turismos 4,1 sekunder (4S-variant). Den førsteklasses kinesiske elbilen har en verdi på 0,23 Cd.

